Regulamin Wewnętrzny Galerii Handlowej Metropolia w Gdańsku
Wstęp
Centrum Hevelius Sp. z o.o. S.K.A [Właścicielem lub Wynajmującym], jest właścicielem nieruchomości położonej w Gdańsku przy ul. Kilińskiego 4, na którym zrealizowana jest inwestycja: Centrum Handlowo – Usługowego pod nazwą handlową Galeria Metropolia [Centrum].
Poniższy regulamin [Regulamin] jest załącznikiem do Umowy Najmu Lokalu [Umowa] i określa obowiązujące Najemców i Wynajmującego prawa i obowiązki wynikające z korzystania z części zewnętrznych i wewnętrznych Centrum.
Zasady objęte Regulaminem dotyczą zarówno Wynajmującego jak i Najemców. Strony Umowy zapewniają jednocześnie, iż zapewnią przestrzeganie tych zasad również przez osoby trzecie z nimi związane tj. pracowników, podwykonawców, dostawców itp.
Na potrzeby niniejszego Regulaminu, za Wynajmującego rozumie się również podmiot, który na podstawie Umowy o Zarządzenie, będzie w imieniu Wynajmującego sprawował zarząd nad Centrum.
Osobą reprezentującą Wynajmującego i władną podejmować wszelkie decyzje wynikające z niniejszego Regulaminu będzie Dyrektor Centrum [Dyrektor].
Rozdział I Części Wspólne:
Za Części Wspólne uważa się powierzchnie przeznaczoną do ogólnego użytku, która nie jest wyłączona Umową do wyłącznego użytku Najemcy, Wynajmującego czy innych podmiotów np.: gestorów sieci. Poniżej katalog otwarty elementów stanowiących części wspólne:
- a) fasady budynku
- b) zewnętrzne i wewnętrzne ciągi komunikacyjne
- c) dźwigi osobowe i towarowe, schody ruchome, trawelatory
- d) parkingi i strefy dostaw
- e) ciągi komunikacji samochodowej
- f) instalacje stanowiące przedmiot własności Centrum:
- elektroenergetyczne
- wodno kanalizacyjne
- niskoprądowe
- nagłośnienia
- ppoż
- wentylacyjno – klimatyzacyjne
- g) toalety
- h) tereny zielone
W przypadku powstania wątpliwości, należy interpretować, że za części wspólne Centrum uznaje się powierzchnie i inne elementy, które nie stanowią przedmiotu wyłącznego użytkowania Najemców, wynikających z Umów.
Zabrania się Najemcy wykorzystywać część wspólną, poza zakresem wskazanym w Umowie, do prowadzenia własnej działalności handlowej, a w szczególności: wystawiania sprzedawanych produktów, prowadzenia akcji ulotkowych, ustawiania reklam – chyba, że Dyrektor Centrum wyraził na to pisemną zgodę.
W przypadku nieuprawnionego pozostawienia jakichkolwiek przedmiotów przez Najemcę na częściach wspólnych Wynajmujący ma prawo złożyć je do depozytu na koszt i ryzyko najemcy.
Najemca ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w części wspólnej, a wyrządzone przez niego lub osoby/podmioty, przez niego zatrudnione.
Wynajmujący zobowiązany jest do utrzymania porządku i należytego stanu technicznego części wspólnej. Jednocześnie Najemcom zabrania się jakiejkolwiek ingerencji w części wspólne. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w zakresie o którym mowa w tym akapicie Najemca powinien o tym fakcie niezwłocznie poinformować Wynajmującego.
Rozdział II Dyrektor:
Osobą upoważnioną przez Właściciela do kierowania Centrum, jest Dyrektor Centrum. Dyrektor otrzyma od Właściciela stosowne pełnomocnictwa umożliwiające mu działanie w ramach powierzonych funkcji.
Dyrektor odpowiedzialny będzie za:
- dbanie nad prawidłowością wykonywania przez Wynajmującego i Najemców praw i obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu,
- w przypadku stwierdzenia naruszeń regulaminu - stwierdzanie naruszeń niniejszego Regulaminu,
- kierowanie zespołem podległych mu pracowników,
- udzielanie informacji oraz podejmowanie decyzji zastrzeżonych w Regulaminie.
Rozdział III Działalność Handlowa Centrum i Najemców
3.1 Godziny Otwarcia
Centrum Handlowe otwarte jest przez 12 miesięcy w roku 7 dni w tygodniu, w godzinach wskazanych przez Dyrektora [Godziny Otwarcia Centrum]. Poza dniami, w których ustawowo handel jest zabroniony, nie dotyczy części gastronomicznej i rozrywkowej.
Dyrektor ma prawo, w przypadku zaistnienia siły wyższej, do tymczasowej zmiany Godzin Otwarcia Centrum.
W Godzinach Otwarcia Centrum sklepy i lokale muszą być otwarte oraz zatowarowane.
Dyrektor ma prawo dla poszczególnych najemców wyznaczyć inne godziny otwarcia, aniżeli Godziny Otwarcia Centrum, w szczególności w sytuacji kiedy wynika to z profilu działalności prowadzonej w lokalu np.: Kino, gastronomia, czy pozostała rozrywka.
Dyrektor wyznaczy godziny, w których personel może przebywać w Centrum w celu otwarcia/zamknięcia i zatowarowania sklepu.
3.2. Personel Najemcy
Najemca obowiązany jest do zatrudnienia wykwalifikowanego personelu w liczbie osób zapewniający prawidłową obsługę klientów.
Zatrudniony personel powinien wykazywać się uczciwością oraz umiejętnością właściwego zachowania.
Najemca zapozna personel z treścią Regulaminu oraz zobowiąże go do jego przestrzegania.
Najemca zobowiązany jest aby, w przypadkach wymaganych ustawą, posiadał niezbędne uprawnienia i badania. Najemca ponadto zobowiązany jest do nie dopuszczania do pracy osób chorych, szczególnie na choroby zakaźne, którymi mógłby zarazić inne osoby przebywające w Centrum.
Najemca obowiązany jest informować Dyrektora, w formie pisemnej, o zmianie składu osobowego jego personelu.
3.3 Estetyka Lokalu
Najemca zobowiązany jest do przestrzegania ustalonego przez Właściciela lub Dyrektora Centrum koncepcji wystroju i dekoracji Centrum.
Jakiekolwiek zmiany aranżacji lokalu, w tym ustawienie reklam czy innych elementów wystroju wymaga uprzedniej pisemnej zgody Dyrektora Centrum
Witryna i szyld, w godzinach otwarcia centrum, powinny być prawidłowo oświetlone zgodnie z koncepcją aranżacji wnętrza uzgodnioną z Właścicielem.
Lokal jak i witryny powinny być na bieżąco czyszczone. Najemca nie może wykonywać i zlecać prac sprzątających w Godzinach Otwarcia Centrum, chyba, że jest to wskazane z uwagi na jego estetykę np.: czyszczenie podłogi w porze zimowej, incydentalne zabrudzenia (wylanie napojów).
Najemca zobowiązany jest do utrzymania lokalu w dobrym stanie technicznym, usuwając wszelkie usterki na bieżąco.
Na potrzeby sprzątania lokali, Najemcy nie mogą wykorzystywać powierzchni wspólnych do składowania środków czystości, odpadów, przyrządów do sprzątania itp.
Najemca zobowiązany jest do usuwania wszelkich odpadów z powierzchni jego lokalu niezależnie od tego czy odpad powstał w związku z prowadzoną działalnością, czy został wniesiony/pozostawiony przez klienta w lokalu.
W przypadku, w którym Najemca zaniecha wykonywania swoich obowiązków wynikających z powyższego podrozdziału dyrektor centrum po uprzednim pisemnym poinformowaniu ma prawo doprowadzić lokal do stanu nie naruszającego estetyki całego obiektu na koszt i ryzyko najemcy.
3.4 Działalność Marketingowa
Najemcy obowiązani są do uzyskania każdorazowo, od Dyrektora Centrum lub osoby przez niego wyznaczonej, zgody na wszelkie formy reklamy zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz lokalu.
Najemcy nie mogą dokonać zmian w szyldach sklepowych oraz nazwach prowadzonej działalności, bez pisemnej zgody Dyrektora Centrum.
Najemcy bez zgody Dyrektora Centrum, nie mogą kolportować na terenie Centrum, żadnych ulotek, broszur, katalogów oraz dokonywać żadnych promocyjnych przekazów audiowizualnych – chyba, że Dyrektor Centrum wyraził na to pisemną zgodę.
Najemcom zabrania się prowadzenia jakiejkolwiek działalności reklamowej bądź promocyjnej, mogącej naruszyć dobre imię Centrum lub innych Najemców.
3.5 Akcje Promocyjne/Wyprzedaże
Wynajmujący w ramach zarządzania Centrum, przy wsparciu profesjonalnych podmiotów, opracuje i wdroży strategię promocyjną i marketingową dla obiektu, a Najemcy zobowiązują się do niej dostosować.
Najemcom zabrania się jakichkolwiek akcji wyprzedażowych asortymentu, sprzedaży licytacyjnej bądź innej formy promocyjnej sprzedaży o charakterze generalnym, za wyjątkiem sytuacji, w której wyraził na to zgodę Dyrektor Centrum.
Wniosek o wydanie zgody, o której mowa powyżej, należy złożyć nie później, niż na 14 dni przed planowaną akcją promocyjną.
Wynajmujący przewidzi w okresach zwyczajowo przyjętych dla wyprzedaży, wspólne akcje wyprzedażowe dla Najemców.
3.6 Odpowiedzialność Cywilna Najemcy
Najemca ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody na osobach i mieniu poniesione przez osoby fizyczne i prawne spowodowane pożarem, zalaniem, wybuchem, kradzieżą lub jakimkolwiek innym zdarzeniem, które wystąpi w obrębie powierzchni przekazanej do wyłącznego użytkowania Najemcy.
Ponadto Najemca ponosi odpowiedzialność za wszelkie szkody wyrządzone innym Najemcom w częściach wspólnych, spowodowane bezpośrednio lub pośrednio przez niego, lub przez jego pracowników, personel, dostawców lub podwykonawców.
W celu pokrycia ewentualnych szkód wynikających z w opisanych zdarzeń Najemcy obowiązani są do wykupienia odpowiednich polis ubezpieczeniowych wskazanych w Umowie Najmu.
Najemca obowiązany jest na okazać Dyrektorowi Centrum na każde żądanie, polisę lub potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczeniowej, wraz z numerem polisy.
Rozdział IV Dostawy
4.1 Postanowienia Ogólne
Osoby dostarczające towar lub inne produkty do lokali w Centrum uprawnieni są do korzystania jedynie z wejść przeznaczonych do tego celu. Samochody dostawcze mogą wjeżdżać na teren Centrum jedynie poprzez wskazane do tego celu wjazdy i parkować w celu rozładunku jedynie w strefie dostaw.
Transport towarów w częściach wspólnych, które mogą być użytkowane przez klientów odwiedzających Centrum, mogą się odbywać poza godzinami otwarcia.
Najemcom zabrania się użytkowania, w celu zaopatrywania lokalu, wózków sklepowych, przeznaczonych dla klientów Centrum.
Najemcy zobowiązani są do zatrudnienia personelu w ilości osób zapewniających szybki i sprawne przeprowadzenie dostaw zarówno w strefie dostaw jak i w częściach wspólnych obiektu.
W przypadku gdy w wyniku prowadzonych dostaw doszło do zabrudzenia/zanieczyszczenia części wspólnych najemca obowiązany jest niezwłocznie naprawić ten stan rzeczy własnym nakładem – nie później aniżeli na 30 minut przed otwarciem centrum zgodnie z godzinami otwarcia Centrum.
4.2 Godziny zaopatrzenia
Godziny zaopatrzenia Centrum, wskazuje Dyrektor Centrum. Godziny zapatrzenia wskazywane przez Dyrektora, uzależnione są od faktu czy dostawa przebiega poprzez dostępne dla klientów Centrum pasaże, czy też jedynie w ramach wyznaczonych korytarzy dostaw.
1) Zaopatrzenie i transport towarów do lokali poprzez ogólnodostępne, w tym dla klientów Centrum, części wspólne, muszą zakończyć się co najmniej 45 minut przed otwarciem Centrum Handlowego godnie z godzinami otwarcia Centrum.
2) Zaopatrzenie i transport towarów do lokali wykonywane poprzez specjalne drogi dostawcze, nie podlega żadnym ograniczeniom w trakcie godzin otwarcia Centrum chyba, że miałoby to zakłócać prawidłowe funkcjonowanie Centrum.
Pojazdy dostawcze mają zapewniony dostęp do Centrum poprzez strefę dostaw. Godziny otwarcia strefy dostaw ustala Dyrektor Centrum.
Powyższe zastrzeżenia nie dotyczą Najemców, z którymi w sposób indywidualny w Umowie ustalono zasady prowadzania dostaw oraz, Najemców wynajmujących rampy, w strefie dostaw, do wyłącznego użytkowania.
Przepisy niniejszego podrozdziału mogą być czasowo uchylane przez Dyrektora Centrum, w sytuacji, w której z uwagi na wyjątkowe okoliczności i charakter dostarczanego towaru wymagane jest chwilowe zmienienie zasad działania strefy dostaw.
4.3 Stefa Dostaw
Dyrektor Centrum w odrębnym regulaminie ustali zasady korzystania dostawców ze strefy dostaw, a w szczególności:
- sposób wyznaczania miejsc parkingowych w strefie dostaw,
- sposób określania maksymalnego czasu korzystania ze strefy dostaw przez dostawców,
- sposób ustalania harmonogramu dostaw,
- pozostałe obowiązki kierowców samochodów dostawczych korzystających ze strefy dostaw.
4.4 Naruszenia zasad dotyczących dostaw
Najemcy oraz osoby z nimi współpracujące w ramach prowadzenia dostaw, naruszające przepisy niniejszego Regulaminu oraz Regulaminu, o którym mowa w pkt. 4.3, ponoszą całkowitą odpowiedzialność za potencjalne wypadki i inne zdarzenia, a co za tym idzie nie mogą kierować żadnych roszczeń przeciwko Właścicielowi, Wynajmującemu, czy też Dyrektorowi Centrum.
W przypadku powstania jakiejkolwiek szkody w Centrum, zarówno w częściach wspólnych jak i powierzchniach przeznaczonych do wyłącznego użytkowania innych Najemców, odpowiedzialny za szkody będzie Najemca lub personel najemcy, który je wyrządził.
Najemcy zobowiązani są do poinformowania osób i podmiotów prowadzących dostawy, o zapisach niniejszego Regulaminu oraz Regulaminu, o którym mowa w pkt. 4.3. W razie naruszenia w/w praw i obowiązków przez dostawcę. Dyrektor Centrum jest uprawniony do nałożenia na Najemcę, dla którego przewidziana była Dostawa jednorazowej kary za każde naruszenie w wysokości 1/30 czynszu miesięcznego danego Najemcy.
Ponadto w przypadku pozostawienia przez dostawcę pojazdu w miejscu do tego nie przeznaczonym, co będzie powodować straty w mieniu lub będzie zagrażać bezpieczeństwu, Dyrektor Centrum będzie upoważniony do usunięcia pojazdu na koszt i ryzyko Najemcy, dla którego była przeznaczona dostawa.
Rozdział V Użytkowanie Centrum
5.1. Bezpieczeństwo Centrum
Najemcy obowiązani są do użytkowania swoich lokali i części wspólnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, normami, umową, ustaleniami niniejszego Regulaminu oraz wytycznymi i nakazami organów administracji Państwowej.
Najemcy nie mogą składować, wprowadzać materiałów niebezpiecznych, łatwopalnych i wybuchowych, w szczególność, zabronionych przepisami prawa, umowami ubezpieczeniowymi lub wskazanymi przez Dyrektora Centrum.
Wszystkie wyjścia ewakuacyjne, w tym te znajdujące się wewnątrz lokali Najemców muszą być łatwo dostępne oraz widoczne.
Najemca obowiązany jest umożliwić na powierzchni przeznaczonej do jego wyłącznego użytku wszelkie kontrole, inspekcje oraz czynności sprawdzające instalacji; ppoż, gazowej, elektrycznej, sanitarnej, wentylacyjnej, chłodniczej, teletechnicznej i klimatyzacyjnej.
Najemcy obowiązani są w ramach swoich lokali za zabezpieczenie przeciwpożarowe lokalu.
Dokumentem określającym zasady postępowania w zakresie pożarowym jest Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego, dostępna na żądanie w Biurze Zarządu Centrum.
Najemcy zabrania się umieszczania instalacji i innych przedmiotów, przekraczających wyznaczone maksymalne obciążenia wskazane w Warunkach Technicznych.
Instalacje, niezależnie od ich rodzaju, mogą być używane jedynie w celu, do którego zostały przeznaczone.
Nie wolno wrzucać do sieci kanalizacyjnej i szczególnie do przewodów ściekowych, żadnych substancji lub materiałów palnych lub niebezpiecznych i ogólnie czegokolwiek, co mogłoby zakłócić ich prawidłowe funkcjonowanie.
5.2 Koegzystencja Najemców
Najemca nie może zakłócać spokoju i pracy oraz czynności handlowych innych Najemców oraz klientów Centrum.
W przypadku prowadzenia przez Najemcą czynności reklamowych lub promocyjnych emitujących dźwięk, zapach lub inny sposób ingerujące w otoczenie, musi wykonywać te czynności tak, aby nie utrudniał on działalności handlowej innym Najemcom.
5.3 Zabezpieczenie antykradzieżowe
Dyrektor Centrum jest jedyną osobą uprawnioną do dysponowania kluczami, kartami dostępu itp. do wejść wspólnych Centrum.
Wynajmujący jest odpowiedzialny za ochronę jedynie części wspólnych.
Najemca zobowiązany jest do właściwego zabezpieczenia lokalu przed kradzieżami zarówno w godzinach otwarcia Centrum jak i poza nimi.
Najemca w celu wykonania powyższego obowiązku ma zainstalować w ramach lokalu co najmniej jedno zabezpieczenie antywłamaniowe.
5.4 Wywóz Odpadów
Najemcy zobowiązani są do składowania odpadów posegregowanych w sposób zgodny z aktualnie obowiązującymi w tym zakresie regulacjami oraz wytycznymi dla Centrum, w specjalnie wyznaczonych do tego celu pomieszczeniach.
Wywóz odpadów z lokalu do pomieszczeń, o których mowa powyżej, może następować jedynie:
- w godzinach otwarcia Centrum jedynie poprzez korytarze i strefy niedostępne dla klientów Centrum,
- poza godzinami otwarcia Centrum za pośrednictwem korytarzy, traktów i powierzchni wspólnych dostępnych dla klientów Centrum.
Wywożenie odpadów z pomieszczeń przewidzianych do ich składowania należy do obowiązków Wynajmującego.
Najemca obowiązany jest do usuwania odpadów co najmniej raz dziennie.
W przypadku zaniechania przez Najemcę obowiązków co do wywozu odpadów z lokalu, Dyrektor Centrum może zlecić wykonanie tych obowiązków podmiotowi profesjonalnie zajmującemu się usuwaniem odpadów i nieczystości na koszt i ryzyko Najemcy.
W przypadku naruszenia obowiązku segregacji odpadów, Dyrektor Centrum jest uprawniony do nałożenia na Najemcę kary umownej w wysokości 2.000 zł netto oraz, obciążenia Najemcy dodatkowymi kosztami, poniesionymi przez Centrum w związku z koniecznością wywozu odpadów nieposegregowanych. W przypadku naruszenia ww. obowiązku przez kilku Najemców, niezależnie od nałożonych na nich kar umownych, za koszt wywozu odpadów nieposegregowanych odpowiadać będą oni w częściach równych.
5.5. Parkingi
Najemcy, ich pracownicy, personel lub podwykonawcy nie mogą korzystać z ogólnodostępnych miejsc postojowych na parkingach na poziomie +3 i +4 oraz, na parkingu tymczasowym w świetle drogi czerwonej, tzw. Droga Czerwona, poziom 0. Z zastrzeżeniem sytuacji, w których Dyrektor Centrum wyrazi na to zgodę.
Jakąkolwiek działalność handlową, reklamową i usługową na terenie parkingu można prowadzić jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody Dyrektora Centrum.
Szczególne zasady funkcjonowania parkingów oraz zasady jego użytkowania, zostaną ustalone w odrębnym regulaminie sporządzonym i dostarczonym Najemcom przez Dyrektora Centrum.
5.6 Wózki Sklepowe
Wózki sklepowe należące do sklepu spożywczego, przeznaczone są wyłącznie do użytkowania klientów Centrum i tego sklepu spożywczego.
Zabrania się Najemcom, ich pracownikom, podwykonawcom, korzystania z wózków sklepu spożywczego, a w szczególności w celu:
- wywożenia odpadów,
- przewożenia asortymentu.
Właściciel sklepu spożywczego obowiązany jest do odprowadzania wózków pozostawianych przez klientów w miejscach nie przewidzianych do ich przetrzymywania (parkingi, części wspólne itp.).
5.7 Klimatyzacja
Najemca obowiązany jest do użytkowania systemu klimatyzacji w lokalu, w sposób nie naruszający parametrów i temperatury powietrza w częściach wspólnych Centrum.
W przypadku wyłączenia przez Najemcę klimatyzacji lub jej nie wystarczającego obciążenia, skutkującego naruszenie parametrów powietrza w częściach wspólnych Centrum, Dyrektor Centrum jest uprawniony do nałożenia na Najemcę kary umownej w wysokości 2.000 zł netto.
Najemcy obowiązani są do udostępniania lokalu Dyrektorowi Centrum i wskazanym przez niego służbom, na potrzeby kontroli funkcjonowania klimatyzacji i wentylacji wyciągowej.
Rozdział VI Postanowienia Końcowe – kary umowne
Podmiotem odpowiedzialnym za stosowanie niniejszego Regulaminu jest Dyrektor Centrum.
W przypadku stwierdzenia przez Dyrektora Centrum jakichkolwiek naruszeń niniejszego regulaminu przez Najemcę, skutkują upomnieniem Najemcy w formie pisemnej za potwierdzeniem odbioru.
Za potwierdzenie odbioru rozumie się dostarczenie upomnienia pocztą, przesyłką kurierską lub, osobiste złożenie upomnienia w lokalu Najemcy za pokwitowaniem odbioru.
W przypadku powtórnego naruszenia niniejszego Regulaminu, pomimo upomnienia Najemcy, Dyrektor Centrum może nałożyć na Najemcę karę umowną w wysokości do 12% miesięcznego czynszu gwarantowanego.
Kara umowna może być nałożona na Najemcę zarówno w przypadku kiedy on osobiście naruszył Regulamin, jak również w przypadku jeżeli naruszeń dokonał personel, dostawca, podwykonawca, zleceniobiorca Najemcy.
__________________________________
Zapoznałem się z powyższym regulaminem
Akceptuję jego zapis i zobowiązuje się do jego przestrzegania